Hyundai Kona generasi baharu 2023 mengejutkan dunia, rekaan Korea sekali lagi jadi bualan!

  • Generasi terbaru Hyundai Kona 2023 telah dilancarkan secara rasmi di Korea Selatan.
  • Pembangunannya bermula dengan varian elektrik, kemudian diikuti dengan varian enjin konvensional
  • Terdapat varian petrol, hibrid, elektrik dan N-Line tersedia
Hyundai Kona 2023 generasi baharu telah dilancarkan secara rasmi di Korea Selatan (Korea Selatan). Uniknya, Hyundai menawarkan pelbagai varian enjin, bermula dari petrol standard, hibrid, hingga trenkuasa elektrik penuh. 

Hyundai Kona generasi kedua ini dilancarkan pada penghujung tahun 2022 setelah 5 tahun dalam pasaran.

Pada masa ini, Hyundai hanya mengeluarkan beberapa imej luaran dan dalaman, termasuk lakaran Hyundai Kona baharu. Butiran lain akan diumumkan kemudian termasuk enjin dan hal teknikal yang ditawarkan oleh Kona terkini.

Hyundai mendakwa bahawa Kona generasi baru adalah kira-kira 4,355 mm panjang, atau +150 mm lebih panjang daripada model sebelumnya. Ia juga +25 mm lebih lebar dan mempunyai jarak roda 60 mm lebih besar, semata-mata untuk menyediakan lebih banyak ruang untuk penghuninya.

Baca: Hyundai Kona N-Line 2021 – SUV keluarga 1.6 Turbo, lebih berkuasa dari Proton X50 tapi selalu dilupakan!

Ada cerita menarik tentang proses pembangunan Kona terkini. Menurut Hyundai, proses pembangunan untuk Kona generasi kedua bermula dengan varian elektrik terlebih dahulu, kemudian disesuaikan dengan varian lain dengan enjin konvensional dan hibrid.

Strategi luar biasa ini didakwa oleh Hyundai untuk memberikan sentuhan reka bentuk berteraskan teknologi kepada Kona terbaru. Sebagai contoh, lampu DRL adalah mendatar seperti di Staria, Stargazer dan Grandeur, manakala perincian lampu piksel tersedia secara eksklusif dalam varian elektrik.

Kona juga tidak meninggalkan beberapa ciri reka bentuk yang dibawa dari model lama, seperti lampu utama yang diletakkan di bawah, dan fender tebal. Setiap varian juga mempunyai wajahnya sendiri, seperti Kona petrol bertemakan gagah, Kona elektrik kelihatan futuristik, dan Kona N-Line lebih sporty.

Bahagian dalaman terbaru Kona didakwa lebih luas berdasarkan konsep ‘ruang hidup’ yang berasaskan seni bina terbitan kereta elektrik. Oleh sebab itu, beberapa elemen kabin dalaman pada kereta elektrik Hyundai Ioniq 5 turut ditemui di Kona dalam semua variannya.

Baca: Hyundai Ioniq 5 dilancarkan di Malaysia: dari RM 200k, jarak sehingga 430km, fungsi bank kuasa V2L, 3 varian!

Reka bentuk papan pemuka pada orientasi mendatar untuk memberikan kesan luas, penggunaan dwi skrin (unit kepala & panel meter instrumen) masing-masing berukuran 12.3 inci. Hyundai mendakwa tombol gear jenis shift-by-wire dialihkan dari konsol tengah ke belakang stereng, ala-ala Mercedes-Benz.

Kesemua nuansa reka bentuk ini menjadi bualan kebanyakan peminat kenderaan yang rata-ratanya memuji rekaan Hyundai Kona generasi baharu. Sama-sama kita nantikan sama ada rekaan ini mampu menarik lebih ramai pengguna Hyundai Kona!

Baca: Rebiu: 2022 Hyundai Kona Electric e-Plus – Dah tiba masa kita beralih ke kenderaan elektrik (EV)?

Source: Hyundai Kona generasi baharu 2023 mengejutkan dunia, rekaan Korea sekali lagi jadi bualan!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

WelfulloutDoors.com